Middelmådige konkurrencer

Faktum er…

Langt de fleste, som laver online konkurrencer, udnytter slet ikke konkurrencens fulde potentiale.

Mange endda langt fra.

De laver det, jeg kalder “middelmådige online konkurrencer” som opnår det man kalder middelmådige resultater.

Hvordan kan en konkurrence som skaber 200x flere kommentarer (sammenlignet med gennemsnittet) på et Instagram opslag, på nogen måde være middelmådig?

Det skal jeg fortælle dig.

Men først lige the basics. 

Hvad er målet med en online konkurrence?

Når du laver en konkurrence, bør dit primære mål være at skabe LEADS.

Hvad er “Leads”?

Et “Lead” er en potentiel kunde eller person, der viser interesse for et produkt eller en service. Vedkommende har udtrykt interesse ved at udfylde en formular (eks. forespørgsel), tilmeldt sig et nyhedsbrev, eller har kontaktet virksomheden direkte.

Et lead er ofte det første skridt i en salgsproces og repræsenterer en mulighed for at konvertere fra interesse til et salg.

I min optik bliver en person først et lead, når virksomheden har mulighed for at kontakte personen direkte. Allerhelst via email, personligt, telefon el. lign. I det øjeblik, hvor du opnår kontrollen med, hvornår du kan kontakte vedkommende, bliver personen et lead. Indtil da, er han eller hun bare en del af en interessant målgruppe.

Det kan diskuteres, om en person, som liker/følger en virksomhed på et eller flere sociale medier, kan karakteriseres som et lead.

I min bog er det i bedste fald et “light lead”. Og hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg, at der en tendes til, at alt for mange tillægger følgere på instagram, facebook højere værdi end de i virkeligheden har.

Først og fremmest fordi, det kan være ret bøvet at kommunikere direkte med disse leads. Derudover hører det også med til historien, at alt hvad du laver på sociale medier er til låns.

Måske kan du huske dengang Donald Trump mistede adgangen til sine 88.700.000 følgere på Twitter?

Du kan også læse “Katastrofe for dansk Instagram-stjerne: Udelukket“, som fortæller, hvordan man i forbindelse med en konkurrence, kan komme galt afsted.

Nå, nok om det. Tilbage til den middelmådige konkurrence.

Middelmådig konkurrence: 90% gør det…

De fleste, der laver online konkurrencer, gør noget i retning af følgende: 

De laver et opslag på facebook, Instagram eller andet socialt medie med et billede af et lækkert produkt, man kan vinde. De fleste lægger noget “VIND” agtigt hen over billedet for at tiltrække ekstra opmærksomhed.

Teksten under billedet starter typisk med en “overskrift”. Ofte noget i retning af KONKURRENCE eller VIND. SKREVET MED STORE BOGSTAVER. Evt. med nogle emojis.

Dernæst lidt om præmien, efterfulgt af en vejledning om, hvordan man vinder præmien.

I langt de fleste konkurrencer, er kravene for deltagelse noget i retning af…

  1. Like opslaget
  2. Følg virksomheden på [PLATFORM]
  3. Dele opslaget med andre

Derfor er det middelmådigt

Der er flere grunde til at ovenstående (efter min mening) er en middelmådig konkurrence.

Ingen leads

Det absolut største problem med ovenstående konkurrence er, at Imerco ikke får nogen (gode) leads ud af anstrengelserne.

Når konkurrencen er slut, har de reelt ikke skabt den store værdi (for sig selv).

  • Hvordan vil Imerco kommunikere med de 6.540 personer, som har liket opslaget?
  • Eller de 9.147 personer, som har taget sig tid til at skrive en eller flere kommentarer?
  • Eller for den sags skyld, alle de nye følgere, som er kommet til via konkurrencen?

Der er 3 måder, så vidt jeg kan se:

  1. Kontakt dem via DM – husk: kontakt dem én ad gangen (manuelt) ellers er det SPAM (= ulovligt)
  2. Lav nye opslag og håb på, at de rammer så mange som muligt – muligvis kun omkring +/- 10% (iflg. Socialinsider er Instagrams “average reach rate” 9,34%)
  3. Smid 914 kr. (ved CPM 100 kr.) for hver annonce

Hvilken af disse 3 måder synes du er den mest attraktive?

Forvirring

“A confused mind always says no”

Jeg ved intellektuelt godt, hvad de 3 punkter betyder. Og der er ikke nogen af de 3 punkter, jeg (og andre) ikke kan finde ud af.

Alligevel kommer tvivlen krybende, når jeg ser konkurrencer af denne type.

Skal jeg skrive noget i kommentarfeltet for at deltage eller er det frivilligt? Har de som tagger flere venner større vinderchance end mig?

Et langt liv har lært mig, at jeg (på visse områder) ikke er særlig speciel, og derfor ved jeg, at når jeg har det sådan, findes der andre, som har det på præcis samme måde.

Gråzone

Ifølge Instagrams regler må du ikke stille krav om, at man skal tagge andre personer i kommentarfeltet for at deltage i en konkurrence. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener, at det helt generelt er ulovligt at opfordre nogen til at tagge venner.

Også selvom det ikke er i forbindelse med en konkurrence.

De fleste drømmer forståeligt nok om, at deres kunder og følgere spreder det gode budskab. Derfor bliver mange kreative og forsøger at omgå denne regel ved at skrive noget i retning af…

  • Fortæl os hvem du vil dele [et eller andet] med
  • Fortæl os hvem du synes har fortjent at vinde [et eller andet]
  • osv.

Denne fremgangsmåde er mig bekendt ikke decideret ulovlig, men det er en gråzone og du risikerer at blive straffet for det. Du er nødt til at minde dig selv om, at din plads på de sociale medier kun er til låns.

Du får med stor sandsynlighed ikke nogen bøde fra Instagram for en eventuel overtrædelse. De lukker bare din konto…

Manuelt arbejde

Der findes løsninger til at lave og udvælge vindere af konkurrencer på Sociale Medier.

Hvis du af en eller anden årsag ikke ønsker at betale for den slags ydelser, er du tvunget til at lave en del manuelt arbejde.

Hvis du fastholder, at vinderen skal opfylde alle 3 kriterier, stirrer du stift ind i et manuelt mareridt.

Først skal du vælge én af de 6.540 personer, der har liket opslaget. Dernæst skal du kontrollere, at vedkommende også følger din side. Imerco har ca. 130.000 følgere blot til høflig orientering. 

Og til slut kan du jo lige pløje 9.147 kommentarer igennem, for at se om din valgte person også har delt opslaget med en eller flere af sine venner. 

Lyder det som en hyggelig opgave?

En platform

En hurtig gennemgang af Imerco på hhv. Facebook og Instagram afslører, at de kører særskilte konkurrencer på hver sin platform. I august måned har de eksempelvis lanceret 5 konkurrencer på Facebook og 5 konkurrencer på Instagram.

Alle forskellige og unikke.

Herunder kan du se alle 5 konkurrencer, som Imerco kørte på Facebook i august 2023.

På samme måde kørte de også 5 konkurrencer på Instagram.

Det er muligt, at der ligger en strategi bag beslutningen om at køre så opdelt.

Når du gennemgår Imercos Facebook og Instagram sider vil du se, at de for det første kører rigtig mange konkurrencer og at der tilsyneladende kører forskellige konkurrencer på hver platform (det var ihverfald tilfældet i august 2023).

Som allerede nævnt ovenfor er denne type konkurrence hængt op på et enkelt opslag. Ligeledes medfører det, at det kan være lidt kompliceret at øge den organiske rækkevidde. 

Begrænset levetid – et skud i bøssen

Lad os antage, at du laver en konkurrence a la Imercos. 

Du poster konkurrencen d. 19/7 og udtrækker vinderen d. 26/7. Konkurrencen løber altså 7 dage.

Hvad vil du gøre, hvis du i løbet af 2-3 dage finder ud af, at dit oprindelige opslag ikke har fået luft under vingerne, som du havde håbet på eller forventet?

Der er i princippet ikke noget til hinder for, at du laver et nyt opslag for samme konkurrence. Det kan være 1:1 det samme opslag, eller du kan lave nyt opslag med en anden ordlyd og andet visuelt udtryk.

Men hvis du nu vælger at lave et opslag mere, ender du med to eller flere opslag, du skal rode rundt i for at finde en vinder, jf. ovenfor. Alene dette afholder nok de fleste fra at køre runde 2.

Imerco gør så vidt jeg kan se det, at de kaster nogle penge efter at “booste opslaget”, hvilket i praksis betyder, at de bruger konkurrenceopslaget i en annonce. 

Og det er de nødt til for at holde gang i konkurrencen. Det er almindeligt anerkendt, at et organisk opslag på Instagram som udgangspunkt har en maksimal levetid på 48 timer. Herefter vil der være begrænset om nogen engagement overhovedet.

Der kan være en udfordring med denne fremgangsmåde, da du jo af logiske årsager først kan lave din annonce efter du har udgivet dit organiske opslag. Herefter skal du vente på Metas godkendelse. I mange tilfælde går det hurtigt, men du kan risikere, at der går lidt tid før det sker. Og du har kun 7 dage i alt at gøre godt med.

Du kan se en oversigt over de annoncer, Imerco kørte på Facebook i august 2023.

Konklusion

Der er utvivlsomt tilfælde, hvor det kan give god mening, at lave en konkurrence på en enkelt platform.

Der findes stadig mennesker, der hårdnakket tror, at de rammer alle deres følgere, når de poster på sociale medier. Please… acceptér en gang for alle…

SoMe platforme er og bliver pay-to-play platforme. Der var engang, hvor næsten alle så alt, det du lagde op. Det er langt tid siden. I dag er det sådan, at hvis du ønsker at kommunikere med personer på et socialt medie, skal du forvente at skulle betale for det.

Helt generelt bør det ultimative mål dog være at få samlet så mange leads som muligt i et nyhedsbrev.

På den måde er det dig, der styrer kommunikationen (og din omsætning).