Frygten for at lyde som en brugtvognssælger

Jeg kender mange, som har holdningen, at email marketing er anmassende

De frygter, at nogen synes, de er pushy og er skrækslagen for at blive opfattet som en brugtvognshandler.

Jeg vil jo ikke spamme mine modtagere

Så hvad gør de mennesker i stedet?

Mange køber annoncer på facebook og Instagram, i aviser og magasiner. De smider penge i radio- og tv reklamer. De køber banner reklamer osv. osv.

De gør dét, som i årevis har været kendt som “interrupt marketing”. De afbryder brugeren med et budskab, som i de fleste tilfælde råber køb, køb køb

Seth Godin introducerede i 1999 begrebet “permission marketing”. Dette begreb er netop baseret på, at modtageren vælger dig til. Personen vil gerne høre fra dig.

Og så kunne nogen fristes til at tænke…

Hvordan kan det for nogle mennesker være ok, logisk og acceptabelt at tæppebombe folk på Instagram med annoncer modtageren aldrig har bedt om…?

Og samtidig undlade at kommunikere regelmæssigt med de mennesker, som rent faktisk gerne vil høre fra dig via email?

Der er efter min mening (mindst) to årsager til dette paradoks:

  1. Fantasien hos alt for mange afsendere rækker desværre kun til at udtænke “gode tilbud”. Et godt tilbud og en god email er defineret som størst mulig rabat.
  2. Afsenderen frygter afvisning (unsubscribe) mere end de værdsætter salget det kunne medføre

Jeg har et godt tilbud til dig

Der er risiko forbundet med konstant at råbe “godt tilbud”. 

For nylig var jeg i Jysk for at købe en dyne til min søn. Sidst jeg var i Jysk var et par år forinden, hvor jeg købte en seng til samme søn.

Forleden slår det mig så, at der var en rød tråd i begge mine besøg.

Begge gange stod jeg overfor en ung, energisk sælger, som på eget initiativ siger, at han kan “lave en skarp pris til mig”.

Jeg glemte at insistere på at betale fuld pris, så begge gange endte jeg med at betale en anden og noget lavere pris, end der stod på skiltene.

Lars Larsens sjæl lever åbenbart videre i bedste velgående

Der er uden tvivl både tid og sted for “gode tilbud” (= lavere pris).

Men hvis du udelukkende henvender dig til din målgruppe, når du har gule priser på dine varer, risikerer du at opdrage din målgruppe til udelukkende at handle med dig, når du har rabat.

Næste gang jeg skal bruge noget i Jysk, vil jeg nok mere opfatte priserne som vejledende og ikke nødvendigvis, varens reelle pris. Det kan nok heller ikke helt afvises, at jeg kommer til at spørge, hvad den rigtige pris er.

Bange for at blive afvist?

En anden, og i min optik vigtigere, årsag til at mange viger helt eller delvist uden om email marketing skyldes noget, de fleste af os kan nikke genkendende til:

Frygten for at blive afvist.

Tænk lige lidt over disse to eksempler…

Du kører en annonce på Facebook. Mange vil være super tilfredse med en konverteringsrate på mellem 1-3% (= folk der klikker på din annonce).

Størstedelen af dine eyeballs foretager sig med andre ord intet. Det svarer til en “afvisningsprocent” på mellem 97 og 99%.

Samtidig afholder mange sig fra at sende en email af bar skræk for at 0,2-0,4% afmelder sig. 

Mere end 99% afmeldte sig IKKE…

I get it…

Hvor sindssygt det end lyder, er det helt normalt.

Vi mennesker er ofte parat til at gøre langt mere for at undgå et nederlag end vi vil gøre for at opnå en sejr. Vi vil ofte også gøre mere for at passe på en 1000 krone seddel end vi vil gøre for at tjene en ny.

Jeg ville have den ondeste streg i panden, hvis jeg sagde, at jeg er ligeglad med, når nogen afmelder mit nyhedsbrev.

Men jeg vender altid tilbage til mit udgangspunkt, når det sker. Jeg stiller mig selv spørgsmålet:

Gør jeg mig umage med at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at skaffe flere nye kunder samt vedligeholde eksisterende relationer?

Hvis svaret er “ja”, minder jeg mig selv om, at en afmelding kan skyldes en mia. forskellige årsager. Inklusive årsager som jeg dybest set ikke er herre over og som jeg hverken kan eller vil lave om på.

Jeg minder samtidig mig selv om, at alle der er på min liste, har tilmeldt sig frivilligt og at det derfor er dårlig stil ikke at sende emails.