Fasthold dine kunder – Sådan laver du 253.125 kroner i ekstra omsætning i din forretning

Kunder har forventninger & kunder evaluerer

Sandheden er, at dine kunder altid vil have forventninger til dig, og det du leverer.

Ligedeles er det et ufravigeligt faktum, at dine kunder evaluerer dig (bedømmer dig).

Begge dele ligger dybt forankret i os som mennesker og du hverken kan eller skal forsøge at fjerne nogen af delene.

Hvis du er ejendomsmægler, vil de besøgende have forventninger til dig inden de ankommer til et Åbent Hus arrangement. Forventninger som du givetvis langt hen ad vejen selv har været med til at skabe. Eksempelvis gennem dine salgsannoncer.

Hvis du driver en isbutik, vil dine eksisterende kunder have forventninger som afspejler, hvad de tidligere har oplevet i din isbutik. Nye kunder kan have forventninger, som er skabt i andre isbutikker.

En modebutik vil via vinduer og måden butikken præsenterer sig på, skabe nogle forventninger til oplevelsen. Selv for personer, der aldrig har besøgt butikken før. Det kan være alt lige fra selve tøjet, musik, temperatur, lyssætning og hvordan du bliver mødt af personalet. Eller OM du bliver mødt af personalet eller de blot står bag kassen med hovedet dybt begravet i telefonen og SMS’er (Husk: Fordomme er en absurd vigtig del af vores forventninger).

Vi har alle forventninger og vi laver alle en bevidst eller ubevidst vurdering af i hvilken udstrækning vores oplevelser matcher vores forventninger.

Det er din mulighed

Mere end 90% vender det blinde øje til og lader som om, at alt det forventningshalløj er noget teoretisk pladder, som udelukkende gælder for alle de andre.

Og så er der en lille gruppe som…

  • Forholder sig til hvilke forventninger deres kunder skal/bør have til dem
  • Har en god idé om de forventninger kunderne RENT faktisk har til dem
  • Rent faktisk VED, hvor virkeligheden ligger i forhold til kundernes forventninger

Du bør klart overveje at være en del af denne eksklusive gruppe. Jeg tror, at du er nødt til at forvente, at dit liv bliver både sjovere og rigere.

Gør det nemt

Det skal være nemt at give feedback.

Den nemmeste måde er at lave et kort eller stykke papir, hvor kunden kan skanne en QR kode.

Det kunne se sådan ud.

Du kan også gå lidt mere til stålet og sætte posters op udvalgte steder.